Pontiac Fiero Nederland
Welcome, Guest
Please Login or Register.    Lost Password?
koplampmotor 1e generatie kleine inspectie (1 viewing) (1) Guest
Go to bottom Favoured: 0
TOPIC: koplampmotor 1e generatie kleine inspectie
#16125
maenmi (User)
Platinum Boarder
Posts: 965
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Birthdate: 1969-04-23
koplampmotor 1e generatie kleine inspectie 7 Years, 3 Months ago Karma: 15  
Hier een kleine inspectie van de koplampmotoren bouwjaar 84-86.
.
 
Logged Logged  
 
Use your 7 senses for a Fiero....Hear , See , Smell , Taste , Feel , intuition and......your Heart
  The administrator has disabled public write access.
#16126
maenmi (User)
Platinum Boarder
Posts: 965
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Birthdate: 1969-04-23
Re:koplampmotor 1e generatie kleine inspectie 7 Years, 3 Months ago Karma: 15  
Deze koplampmotoren geven nogal wat problemen. Soms lijkt alles goed te werken, maar dan kan het nog zijn dat er problemen ontstaan zoals bv een lege accu.
Met deze simpele handelingen kan er gekeken worden of er mankementen zijn, zonder dat de motoren uit elkaar gehaald hoeven te worden.
Ook handig als je ooit een 2ehands setje op de kop kan tikken, dan geven deze handelingen wat meer zekerheid over de aankoop. (maar geen garantie)

Voor uitgebouwde motoren is dit makkelijk.
Voor ingebouwde motoren is het anders omdat de koplamp niet helemaal open of gesloten mag zijn, maar half open moet staan. Draai hierbij nooit aan de
knop, er staat namelijk altijd spanning op de motoren, zowel open als dicht, zowel contact aan of uit.
Om de koplampen half open te zetten, doe het volgende : Zet het licht aan, en als de koplampen half geopent zijn, zet het licht weer uit maar zet tegelijkertijd het parkeerlicht aan (kleine lichtknopje) Het parkeerlicht staat nu aan, en de koplampen blijven half open staan. Dit is de enigste manier
om de koplampmotoren stroomloos te krijgen zonder dat er iets los gehaald moet worden. Er kan nu veilig aan gewerkt worden.

Controle draaiknop:

Door aan de knop te trekken komt deze iets omhoog (3 mm)
Als je goed luistert dan hoor je een schakelaar binnenin de koplampmotormotor klikken. Dit is de eindschakelaar voor "open"
Door op de knop te duwen hoor je ook een schakelaar klikken. Dit is de eindschakelaar voor "dicht"

Kan je de knop niet 3 mm uittrekken of indrukken, dan worden de eindschakelaars niet bediend.
Hoor je de schakelaars niet klikken, dan zijn de eindschakelaars kapot, of het mechanisme wat de schakelaars bedient werkt niet.

Defecte of niet werkende eindschakelaars zorgen ervoor dat de stroom continue door de koplampmotor stroomt. Hierdoor kan de accu leeglopen, zeker na een paar dagen.



Controle heveltje:

Als het heveltje een aantal graden gedraaid kan worden, dan duidt dit op slijtage binnenin. Dit heeft te maken met de verbinding op het tandwiel binnenin.
Het zegt niks over slijtage van het inwendige tandwiel.

Bij doorslippende defecte tandwielen is het mogelijk om dit heveltje te demonteren, en er 180 graden gedraait er weer op te zetten. Wel moet je
dan aan de motorknop draaien todat het heveltje weer goed staat. Het inwendige tandwiel wordt maar voor 180 graden gebruikt. Als het tandwiel dan nog
doorslipt, dan is iemand je waarschijnlijk al voor geweest......
 
Logged Logged  
 
Last Edit: 2013/02/15 15:26 By maenmi.
 
Use your 7 senses for a Fiero....Hear , See , Smell , Taste , Feel , intuition and......your Heart
  The administrator has disabled public write access.
#16131
max (User)
Junior Boarder
Posts: 89
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:koplampmotor 1e generatie kleine inspectie 7 Years, 3 Months ago Karma: 0  
Bedankt voor de info, mijn linker koplampmotor ratelt nogal bij het in en uitklappen.
Binnenkort (als het wat warmer is in de garage) zal ik hem een helemaal nakijken.
Volgens mij is het een versleten tandwieltje
Ik zal deze eens proberen te verzetten zoals je aangeeft in je info.
Thanks;)
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
Go to top