Pontiac Fiero Nederland
Welcome, Guest
Please Login or Register.    Lost Password?
Vervangen tellerplaaten (1 viewing) (1) Guest
Go to bottom Favoured: 0
TOPIC: Vervangen tellerplaaten
#7056
Ersen (Admin)
Moderator
Posts: 114
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male graphics and pixels Location: Renkum Birthdate: 1976-04-13
Vervangen tellerplaaten 10 Years, 2 Months ago Karma: 7  
Vervangen van de tellerplaaten
Lees eerst de gehele procedure door voordat je hieraan begint.

Uitbouwen van de meters:


Dashboard:


Verwijder het complete dashboard zoals beschreven in de Temperatuurmeter fix

- Schroef de afdekplaat aan de voorzijde los (4x T-15 Torx)


- Schroef de teller behuizing los dmv 4 schroeven (7mm) 2- achter/boven zijden en 2 voorkant / onderzijde


- Schroef de transparante plaat op de teller behuizing los (4 x 5,5MM metaal kleurige schroeven)


- Verwijder de zwarte plaat die daar onder zit.


- Schroef de toerenteller los (3 x 5,5mm)


- Til de Snelheidsmeter uit de behuizing


- verwijder de 2 witte plastic kapjes welke over de controle lampjes zitten


- Schroef de benzine- en tempmeter los



GT-Tellers:


- Schroef de afdekplaat aan de voorzijde los (4x T-15 Torx)


- Haal de 2 schroeven los waarmee de unit vast geschroeft zit. Het ruitje wordt hierdoor ook verwijderd.


- Door de unit iets te kantelen kan je deze eruit halen. Haal de stekker los



Vervangen van de tellerplaten:


- De wijzers kan je voorzichtig met een punttangetje recht omhoog van de units af trekken.
In sommige gevallen zal het zwarte dopje eers los komen.


- Voor de snelheidsmeter en de toerenteller kan je voorzichtig de gelijmde achtergrond los trekken.
(Vergeet niet eerst de zwarte pinnetjes welke de wijzernalds tegenhouden er uit te trekken)


- Voor de benzine- temp meter: Aangeraden wordt deze plaat te laten zitten en daaroverheen de nieuwe platen te bevestigen. De oorspronkelijke plaat is onder in een hoek gevouwen en houdt dus het achtergrond licht tegen


- GT tellers: Aan de achterzijde zie je in het midden van de korte kanten (beide zijdes) een klein kruiskopschroefje zitten. Deze kan je met een beetje moeite eruitdraaien door de schroevendraaier schuin door de dichtsbijzijnde opening te steken. Daarna de 4 tabs iets indrukken om de kunstof rand welke voor tellers loopt te verwijderen. Hier ook de orginele achtergrond laten zitten vanwege de rode controle lampjes.


- Lijm de platen op de tellers. Gebruik hiervoor een transparante niet aggresieve lijm. (Dus geen oplossende lijm).


- Voor de snelheidmeter hoef je geen aanpassingen te doen mbt de bedrading.


- Voor de toerenteller: Verwarm voorzichtig het stuk krimpkous welke bovenaan de tellerplaten zit. Daarna buig voorzichtig dit deel een klein stukje om zodat deze achter/langs de bevestiging van de teller valt.


- Benzine meter: Knip een stukje kunstof uit de tellerbehuizing weg zodat de aansluiting van de teller makkelijk er doorheen past. Daarna, verwarm de krimpkous en buig dit deel voorzichtig een stukje om zodat deze plat over de behuizing valt.


- GT teller: Dit is het meest kwetsbare deel. De aansluiting zit terhoogte van een van de bevestigingspunten van de behuizing. Het kunststof van de tellerplaat kan breken. Ook hier weer de krimpkous verwarmen en voorzichtig buigen.
Let wel. Deze tellers niet te vaak in en uit bouwen want uiteindelijk kan die aansluiting breken. (eigen ervaring :-( )



Inbouwen:


- Plaats de tellers terug in de behuizing in omgekeerde volgorde.


- Laat de bedrading door de vierkante openingen aan de achterzijde uit de behuizing komen.


- Zoek een geschikt plaats voor de spanningsomvormer. Als je geen achteruitverwarmingsschakelaar hebt, kan je deze op de achterzijde van het afdekplaatje plakken. (Onder je achterklep schakelaar)


- Verbind de stekkerjes van de tellers met de omvormer.


- Sluit de min draad aan om een bestaande min of op het chassis.


- Sluit de plus draad aan op een geschakelde plus draad. Let wel, niet op het circuit van de radio. Door de hoge freq. van de omvormer zal je een irritant gepiep gaan horen als je deze daar toch op aansluit.


- sluit de (meegeleverde)schakelaar aan op de omvormer. Zelf gebruik ik een losse schakelaar welke gebruik maakt van het zgn. deurbel principe. (bijvoorbeeld de schakelaar van de achterruit verwarming mits die niet gebruikt wordt voor de achterruitverwarming)


- Contact aan en test of de verlichting van de tellers werkt.



IJken / Calibreren van de tellers.
(Er zijn principes die nauwkeuriger werken, maar deze manier werkt ook zeer goed)


GT-Tellers:


- plaats de GT Tellers in de behuizing zonder het raampje ervoor te plaatsen.


- Zet het contact aan en meet op een plus draad de spanning.


- Met contact aan, druk de naald van de volt meter op zijn plaats en op de juiste waarde. (de huidige Volt spanning dus)


- Start de motor en laat de auto stationair draaien. Plaats de naald van de oliedruk meter iets voor de "8" (Ervanuitgaande dat dit ook de waarde was voordat je de tellerplaten verving. Zoniet, zet de naald op de waarde die je normaal ook had bij stationair toerental.)


- Schroef het ruitje en de afdek plaat er weer voor.



Snelheidsmeter:


- Sluit de meter tijdelijk aan.


- Zet het contact aan. De meter zet nu zichzelf op "0"


- Plaats de naald een fractie boven de "0"


- Controleer tot zover mogelijk dmv. GPS of de teller klopt.



Toerenteller:


- De toerenteller naald zet zichzelf net als de KM-teller op nul zodra je het contact aan zet.



Temperatuur meter:


- Laat de motor warmdraaien tot de fan aanslaat. Dit zou op 220 F graden moeten zijn.


- Plaats de naald op deze waarde



Benzinemeter:


- Zorg dat de tank volledig is gevuld.


- Start de auto en laat deze een minuut draaien.


- Plaats de naald op de full waarde



Installeer de teller unit definitief in omgekeerde volgorde als omschreven in de temp meter fix.
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
Go to top