Pontiac Fiero Nederland
Welcome, Guest
Please Login or Register.    Lost Password?
Uitlaatvervangen (1 viewing) (1) Guest
Go to bottom Favoured: 0
TOPIC: Uitlaatvervangen
#7058
Ersen (Admin)
Moderator
Posts: 114
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male graphics and pixels Location: Renkum Birthdate: 1976-04-13
Uitlaatvervangen 10 Years, 2 Months ago Karma: 7  
Uitlaat vervangen in 21 stappen


1.Til de auto op aan de achterkant en zet hem op assteunen.


2. De uitlaat zit op diverse punten vast met 10 veren, 6 op de knalpot en 2 aan elke kant van de katalysator. Maak deze veren los. Let op je vingers, er kan nogal wat kracht op staan. Het gemakkelijkste pak je de veren met een geribbelde tang. Links achter zitten er 3 op een plaatje wat eventueel los te maken is, zit met 1 boutje vast.


3. Zie je gaandeweg dat de uitlaat wat naar beneden komt, kijk dan uit dat je het hele ding niet op je kop krijgt. Zet de krik uit stap 1 gewoon onder de katalysator. (niet optillen, maar lichtjes ondersteunen) (tja, een brug is niet altijd gemakkelijker)


4. De uitlaat zit vast met 2 bouten door een flens aan de linkerkant van de auto (achter bestuurdersstoel) Draai deze los. Doordat een uitlaat heel warm kan worden gaat dit nogal werken. Deze 2 bouten zitten ongelooflijk vast. Met het losdraaien (dop en/of sleutel 14) maak je kans de bovenste flens te beschadigen als de bouten afbreken en er een stukje in de bovenste flens blijft zitten. Dit risico is te verminderen door een beetje WD40 op/tegen de flens te spuiten en enkele minuten in te laten werken.


5. De handremkabel belemmert het achterste deel van de uitlaat naar beneden te gaan. Deze kabel zul je los moeten maken. Draai de bout op de handrem-equalizer (linker ding) los en klik het tolvormige ding wat er rechts inzit uit. De kabel is nu verbroken en de uitlaat kan naar beneden komen (vergeet de krik uit stap 3 niet weg te halen).


6. Komt hij niet naar beneden, gewoon even flink trekken aan de knalpot.


7. Schuif de uitlaat eronderuit. Als het goed is vind je een ronde uitlaatpakking onder je auto, bewaar deze.


8. Pak de nieuwe of andere uitlaat erbij en controleer of de bevestigingspunten op de zelfde plaats zitten. Nu kun je ernog gemakkelijk bij en zijn de haakjes waar de veren opmoeten eventueel nog recht te buigen.


9. Ook een mooi moment om de chromen plaatjes boven de uitlaat (onder de bumper) en de tips op de nieuwe uitlaat even te poetsen met terpentine. Gaan ze weer lekker van blinken.


10. misschien een extra bakje koffie ?


11. schuif de uitlaat onder de auto naar de plaats waar het ongeveer moet komen.


12. Hang hem eerst op aan de achterste veren. De uitlaat is nog niet goed gecentreerd, maar dat komt verderop vanzelf goed.


13. Schuur de ronde uitlaatpakking iets op met schuurpapier, of koop een nieuwe. Stop hem er nog niet in.


14. Til de katalysator wat op met de krik


15. Doe de ronde uitlaatpakking op zijn plaats en probeer de bouten weer in de flens te draaien. Vergeet niet de veren er weer tussen te doen. Dit is echt een rotklus, want de uitlaat zit in de weg voor een ratel. Je moet de veer indrukken wil het schroefdraad de bovenste flens bereiken.


16. Maak de veren aan de passagierskant weer vast.


17. haal krik weg onder de auto.


18. Maak de handremkabel weer vast en draai de bout op de equalizer net zovast als hij in het begin zat.


19. Haal auto van zijn assteunen en test de uitlaat op lekken. Het geheel zal de eerste 30 seconden een beetje roken uit het motorcompartiment, omdat de WD40 verbrandt. Dit is geen probleem.


20. Loopt de auto goed, ga dan eens een klein rondje rijden, test onderweg de handrem eens.


21. Werkt het allemaal, gefeliciteerd ! Na het opruimen van de garage kun je er weer flink wat jaartjes tegenaan. (wat betreft uitlaat dan)


Succes, Tibor van Tilburg (bron fieroclub.nl)
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
Go to top