Pontiac Fiero Nederland
Welcome, Guest
Please Login or Register.    Lost Password?
Ook even voorstellen. (1 viewing) (1) Guest
Go to bottom Favoured: 0
TOPIC: Ook even voorstellen.
#20395
info@hydroment.be (User)
Fresh Boarder
Posts: 4
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Ook even voorstellen. 3 Years, 3 Months ago Karma: 0  
http://ww3.autoscout24.nl/classified/275538957?asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/285886376?asrc=st|as

Van de witte/grijze zegt de eigenaar dar de temperatuursensoren van de motor niet goed werken en dat de motor verder prima is en alleen de sensoren vuil zij of vervangen moeten worden. Kan ik dit geloven?
Volgens de eigenaar is de motor van deze auto bij de feiro club gereviseerd maar heeft hij er geen documentatie van.

Kunnen jullie mij tips geven zodat ik geen kat in de zak koop? Heb best wel wat ervaring met auto's, maar niet met amerikanen.
 
Logged Logged  
 
Last Edit: 2016/03/24 21:07 By info@hydroment.be.
  The administrator has disabled public write access.
#20396
Antoin (Admin)
Meis Manibus Feci
Administrator
Posts: 1112
graphgraph
User Online Now Click here to see the profile of this user
Location: Oosterhout(N.Br.) Birthdate: 1972-06-01
Re:Ook even voorstellen. 3 Years, 3 Months ago Karma: 24  
Als eerste, welkom op de forum!
Zoals je misschien al wel gelezen hebt is de Fiero een auto met een gebruiksaanwijzing. Als de auto goed onderhoud heeft gehad en goed is bijgehouden zullen er weinig problemen zijn. Echter zijn de meeste Fiero's in Nederland al vaak van eigenaar verandert en is er met regelmaat aan de auto van alles geknutseld. Omdat onderdelen niet vaak voorhanden zijn, wordt 't probleem alternatief opgelost. Niet altijd slecht, maar wel iets om rekening mee te houden.
De rode Fiero is hier op 't forum een bekende. Deze is een jaartje geleden verkocht omdat de toenmalige eigenaar(Luiken) er geen tijd meer voor had dacht ik. Auto was in nette staat. Hij heeft toendertijd ook die firebird voorbumper eraf gehaald en deze erop gemonteerd. Lijkt me geen slechte koop.
De grijze/witte Fiero is een totaal onbekende voor mij. Op de foto staan de koplampen omhoog dus waarschijnlijk zijn de koplampmotoren defect. Het verhaal van de temperatuursensoren klinkt erg onwaarschijnlijk . Als deze auto te warm wordt tijdens 't rijden zou ik 'm sowieso laten staan. Misschien is hij al wel eens te warm geweest en heeft de motor hierbij schade opgelopen (koppakking/kop gescheurd). Waar dit blok gereviseerd is, weet ik ook niet. Ik zit al 8 jaar bij dit forum en ken onderhand alle Fiero en hun eigenaren wel, maar deze is niet bij deze 'club' gereviseerd. Dan had ik dat 100% zeker geweten. Vindt 't geheel een raar verhaal. Zou daarom ook deze zeker niet kiezen, maar dat is mijn mening.

Advies: maak een flinke proefrit waarbij de motor goed warm wordt en kijk wat de temperatuurmeter doet. Kijk voordat je wegrijdt dat de ventilator niet meteen draait, dan is deze namelijk doorgelust. Test ook dat de automaat goed schakelt, ook de overdrive. Controleer de handrem op z'n werking en verder alle elektrische zaken zoals verlichting, ramen, ventilatie etc. Roest is niet-echt een Fiero-ding maar als je 't ergens vindt is 't meestal in de kofferbak achter de bekleding links en rechts in de wielbakhoeken en bij de accubak.

Succes met je zoektocht en we horen wel als je iets aangeschaft hebt
 
Logged Logged  
 
Grzz Antoin, the Dutch Fieroholic
  The administrator has disabled public write access.
#20397
info@hydroment.be (User)
Fresh Boarder
Posts: 4
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Ook even voorstellen. 3 Years, 3 Months ago Karma: 0  
 
Logged Logged  
 
Last Edit: 2016/03/26 15:51 By info@hydroment.be.
  The administrator has disabled public write access.
#20398
Antoin (Admin)
Meis Manibus Feci
Administrator
Posts: 1112
graphgraph
User Online Now Click here to see the profile of this user
Location: Oosterhout(N.Br.) Birthdate: 1972-06-01
Re:Ook even voorstellen. 3 Years, 3 Months ago Karma: 24  
Mooi dat je de rode gekocht hebt, beste keuze van de twee
Als ik je verhaal zo aanhoor over de grijze, zijn dit enkel verkooppraatjes.er klopt werkelijk niks van 't verhaal en auto lijkt bijna een sloper. Het is niet voor niets dat deze auto al ruim 1/2 jaar te koop staat, afblijven dus.

1.Het koeling verhaal is precies wat ik je al zei. Omdat bij de Fiero de motor achterin zit en dus de koeling een lange weg moet afleggen, is dit ook ivm ontluchten een moeilijk verhaal. Hier op 't forum staat een howto over 't ontluchten. Vaak wordt er de thermostaat uitgehaald om zo ervoor te zorgen dat de auto lang koeler blijft. Uiteraard niet niet zoals het hoort, want hierdoor duurt 't ook langer voordat de motor warm is en dus meer slijtage. Omdat ook vaak de ventilator niet of te laat inslaat, wordt deze dus rechtstreeks bedenkt met, in dit geval, de airco schakelaar. Uiteraard is goed ontluchten, thermostaat terugplaatsen en fanswitch aansluiten DE manier hoe 't te krijgen zoals 't eigenlijk hoort. Vanuit daar kun je nog kijken of je een ander fanswitch(die de fan eerder inschakelt) of koelere thermostaat monteert.

2. Alarmlichten zitten aan de stuurkolom. Aan de onderkant zit een ronde schakelaar die je moet uittrekken om de alarmlichten in te schakelen. Zit eigenlijk op iedere Fiero. Nu weet ik dat de vorige eigenaar ooit de stuurkolom vervangen heeft, maar alarmlichten moeten er altijd, ook bij de Nederlandse APK, werkend opzitten.

3. Mistlamp is inderdaad met een draad en een extra schakelaar redelijk eenvoudig te realiseren. Dit is in Nederland niet verplicht voor auto's van deze leeftijd.

4. De zijraampjes (quarter windows) is een echte Fierokwaal. Deze zijn in Nederland eigenlijk niet verkrijgbaar. In de USA zijn ze nog wel verkrijgbaar, maar het feit dat 't een Fierokwaal is maakt ze toch steeds zeldzamer. Nu mocht 't toeval dat ik volgens mij nog een goede mooie set (links & rechts) heb liggen. Mocht je interesse hebben, stuur me een pb.

Echte Fierospecialisten zijn er in Nederland geen meer. Er heeft jaren een bedrijf in Nederland gezeten, maar die is uiteindelijk een jaar of 6 geleden gestopt met z'n werkzaamheden. In Belgie durf ik 't niet te zeggen, echter ken ik ondertussen ook wel wat Belgische Fiero eigenaren en die heb ik er nooit over gehoord. Omdat er uiteindelijk maar een beperkt aantal Fiero's zijn, is dit ook een model wat bij een garage vaak onbekend is.de meeste eigenaren doen 't onderhoud zelf. Onderdelen zijn in Amerika goed verkrijgbaar en ook in Nederland zijn er diverse nieuwe onderdelen verkrijgbaar bij de plaatselijke automaterialenleverancier. Op Marktplaats adverteert ook iemand (die zegt de grootste leverancier van Pontiac Fiero onderdelen buiten Amerika te zijn)met nieuwe en gebruikte onderdelen. Echter denkt deze meneer (die hier op 't forum een persona non grata is) dat alles van goud is en rekent dan ook buitensporige bedragen voor z'n onderdelen. Ondanks dat je vanuit de USA soms invoerrechten etc moet betalen, is dit 99 van de 100x voordeliger.
Daarbij zijn er ook veel Fiero eigenaren die een 2e Fiero voor onderdelen hebben, of nieuwe onderdelen op voorraad hebben en deze eventueel wel willen verkopen.

Helaas wordt dit forum de laatste tijd weinig bezocht. Grootste schuldige hiervan is de "sponsor" van dit forum, onderdelenshop24.com. Deze is door de eigenaar van dit forum is toegevoegd is inloggen echt een drama. Wil je goed inloggen, moet je niet rechtsboven, maar net onder de banner links inloggen, dan is 't probleem getackeld. Liefst zouden wij dit forum zelf helemaal beheren, dus zonder de sponsor, echter komen we op geen enkele manier in contact met de eigenaar en dus moeten we 't er maar mee doen.
Gevolg is ook dat mensen met problemen aan hun Fiero niet meteen antwoord krijgen van andere leden en dus afhaken. Jammer, want de Fiero eigenaren club is niet zo heel groot, dus juist de informatie die we kunnen delen moeten we koesteren.

Er staat hier op dit forum echt heel veel informatie, dus leesvoer genoeg voor je.
Maar mocht je vragen hebben, schroom niet om 't hier te vragen.
 
Logged Logged  
 
Grzz Antoin, the Dutch Fieroholic
  The administrator has disabled public write access.
#20401
info@hydroment.be (User)
Fresh Boarder
Posts: 4
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Ook even voorstellen. 3 Years, 3 Months ago Karma: 0  
Beste Antoin,

Ben nu veel aan het lezen. Ik heb je een pb gestuurd voor die ruitjes. Ik heb Erik Luiten nog een emailtje gestuurd met de vraag waar dat digitale dashboard vandaan komt. Ik heb er geen documentatie bij.

Ik heb toch nog een opmerking over deze auto:
De auto rijdt en stuurt erg goed maar het gaspedaal reageert pas als het enkel cm's is ingedrukt. Als je er aan went merk je het niet meer, maar het is wel raar. Is het niet gewoon een kwestie van die gaskabel inkorten en de stelschroef instellen?

We gaan de auto volgende week zaterdag ophalen.

Overigens dankzij dit forum weet ik nu meer over deze auto:
Hij was van Niels, Erik en daarna Sander en hij . Als er iemand meer info over de geschiedenis van die auto heeft hoor ik het natuurlijk heel erg graag!!!
 
Logged Logged  
 
Last Edit: 2016/03/27 20:54 By info@hydroment.be. Reason: aanvulling
  The administrator has disabled public write access.
#20403
Antoin (Admin)
Meis Manibus Feci
Administrator
Posts: 1112
graphgraph
User Online Now Click here to see the profile of this user
Location: Oosterhout(N.Br.) Birthdate: 1972-06-01
Re:Ook even voorstellen. 3 Years, 3 Months ago Karma: 24  
Dashboard is niet door Eric Luiken ingebouwd. Zat er al in toen hij de auto kocht. Ik den dat 't dashboard van tomsdigitalelectronics afkomt. Er zijn er wel meer die dat dash hebben.

Gaskabel kun je wel wat strakker zetten bij de motor. Werkt met een soort kunststof schroef die je in of uit kunt draaien.

Er is ergens op internet een filmpje gemaakt door degene die deze auto ooit met voorschade kocht en deze vervolgens heeft opgebouwd met de viper bumper en deze kleuren heeft laten spuiten. Zal wel eens kijken of ik dit nog kan vinden
 
Logged Logged  
 
Grzz Antoin, the Dutch Fieroholic
  The administrator has disabled public write access.
Go to top