Pontiac Fiero Nederland
Welcome, Guest
Please Login or Register.    Lost Password?
Basis performance verbetering 2.8 V6 (1 viewing) (1) Guest
Go to bottom Favoured: 0
TOPIC: Basis performance verbetering 2.8 V6
#19118
Koolio (User)
Fresh Boarder
Posts: 42
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male Location: Assen Birthdate: 1978-10-18
Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Years, 5 Months ago Karma: 1  
Ik lees op het forum en op internet wel diverse zaken om de performance te verbeteren van de 2.8 V6 maar kan er nog niet echt wijs uit worden.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de basic zaken die ik zou kunnen doen om de motor optimaal te laten presteren.
Kan iemand dat simpel uitleggen?

Bv,
- vervangen motor aansturingscomputer (ECU?), is deze zo ergens te bestellen online?
- vervangen bougies door high performance (heeft dit zin en welke dan)?
- vervangen bougiekabels door high performance kabels (heeft dit zin en welke dan)?
- vervangen distributor en rotor (heeft dit zin en welke dan)?


Volgens mij zijn dit redelijk basic zaken ipv het verder gaan met nokkenassen en andere kleppen ofzo. Dat gaat me te ver om zelf te doen bv.

Voor het verwijderen van de KAT heb ik een offerte opgevraagd bij EPS uitlaten in Hoogezand. Ben benieuwd wat ze daar voor vragen.
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#19119
my_fiero (User)
Expert Boarder
Posts: 296
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Years, 5 Months ago Karma: 9  
het meest en ook niet zo moeilijk is denk ik dan toch de spruistukken poorten.

onkosten is een setje pakkingen voor de uitlaat.

Belangrijk: geen bouten afbreken met het los/vast maken van de spruitstukken

de bogies/kabels zie ik niet zo zitten als upgrade.
heb deze ook eens vervangen evenals een MSD onstekings spoel, maar dat had geen effect.

De kat verwijderen is een optie, deze dan vervangen door bv een blackbomber of gewoon een stuk pijp
 
Logged Logged  
 
Last Edit: 2014/04/22 15:19 By my_fiero.
  The administrator has disabled public write access.
#19124
Koolio (User)
Fresh Boarder
Posts: 42
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male Location: Assen Birthdate: 1978-10-18
Re:Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Years, 5 Months ago Karma: 1  
wat bedoel je precies met spruitstuk poorten?

Ik ga binnenkort naar EPS voor de KAT verwijderen misschien dat zij dan ook de spruitstuk kunnen poorten?

en iemand bekend met dit? Is dit plug and play of moet je solderen?
www.fierostore.com/Product/Detail.aspx?s...00&d=266&p=1
 
Logged Logged  
 
Last Edit: 2014/04/22 21:58 By Koolio.
  The administrator has disabled public write access.
#19132
my_fiero (User)
Expert Boarder
Posts: 296
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Years, 5 Months ago Karma: 9  
Wat ik bedoel met poorten

Is als je het spruitstuk eraf haalt en je kijkt in het spruitstuk,
Zie je dat de opening vrij klein is (hij kan groter)

Wat ik heb gedaan is eerst een nieuwe las aan de buitenkant eromheen maken voor de stevigheid, en dan aan de binnen zijde alles weg slijpen met een dremel

Als je geen las doet is de verbinding erg zwak.

Is eigenlijk het zelfde als je vroeger bij je brommer deed :)

-----

Ja is plug en play

De chip in de computer vervangen, geen soldeer werk
 
Logged Logged  
 
Last Edit: 2014/04/23 11:55 By my_fiero.
  The administrator has disabled public write access.
#19134
Koolio (User)
Fresh Boarder
Posts: 42
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male Location: Assen Birthdate: 1978-10-18
Re:Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Years, 5 Months ago Karma: 1  
Aha, dan snap ik het.

Ik kocht altijd een nieuwe uitlaat voor mijn Honda MB :-)

Volgende week zaterdag kan ik bij EPS langs voor het verwijderen van de KAT, wellicht kunnen zij ook nog even naar de spruitstukken kijken.


Dus toch plug and play, top! Iemand ervaring dan met zo'n chip (en waar zit de comp. eigenlijk)?

Heb al een aardige bestelling klaar staan bij the fiero store:
MSD performance Cap en Rotor
MSD blaster ignition coil
V6 controle module
160 graden thermostaat
K&N inlegfilter

En dan dus eigenlijk ook zo'n performance chip nog

En bij Rock auto wilde ik dan nog bestellen:
Iridium bougies
Denso bougie kabels
Pick up coil

Dan heb ik de meeste basis dingen wel gedaan lijkt me toch?
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#19135
my_fiero (User)
Expert Boarder
Posts: 296
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Years, 5 Months ago Karma: 9  
Die zit in de midden console, achter het kasje dat je kunt open maken.
tegen de achter wand.

Als je in de motor ruimte kijkt zie je er twee grote stekkers zitten
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#19136
Koolio (User)
Fresh Boarder
Posts: 42
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male Location: Assen Birthdate: 1978-10-18
Re:Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Years, 5 Months ago Karma: 1  
lees net nog wat reviews over die chips, maar schijnt helemaal niets toe te voegen. Laat dan maar mooi zitten.
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#19138
Jeroen1978 (User)
Jerricho
Platinum Boarder
Posts: 986
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male Location: Ulvenhout (naast Breda) Birthdate: 1978-07-27
Re:Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Years, 5 Months ago Karma: 16  
Voegt allemaal niets toe. Geen bougies, kabels, etc. MSD gaat heel vaak kapot. Zonde van je geld. Module, pickup up coil en bobine altijd op voorraad houden. Dus eigenlijk alleen de k&n filter voegt wat toe mits je deze NIET in de motor ruimte hangt zoals Antoin al ergens eerder zei.

Poorten, zoals myfiero al zei, scheelt wel veel. Een downpipe als kat vervanger in RVS kost maar 70 dollar bij de Fierostore. Misschien een goedkoper alternatief. Kijk maar wat de prijs wordt bij eps.;)
 
Logged Logged  
 
It's a fiero thing....................you wouldn't understand!
  The administrator has disabled public write access.
#19150
Infinity (Admin)
Admin
Posts: 923
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male Birthdate: 1965-06-04
Re:Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Years, 5 Months ago Karma: 6  
Als je geen EGR meer hebt dan is het wel verstandig om je chip te checken of die in het programma is uitgeschakeld en natuurlijk ook andersom. Vaak zie je dat sommige de EGR hebben afgedopt maar niet de moeite hebben gedaan om de chip ook aan te passen. Kan je zelf niet programmeren en branden dan kan deze ook kopen in de USA via het forum fiero.nl, de beste man heet Phonedawgs en die kan deze voor je branden.

Een even zo simpele upgrade is gewoon de motor vervangen voor een 3.1 of 3.4 en als je meer wilt dan kan je zelfs uitbreiden naar een digitale ontsteking +7730ecm. Ik ben daarmee helaas nog niet begonnen wegens tijdgebrek en te veel opgestarte projecten aan de auto.

Poorten en geen kat is zo een beetje het enige wat soelaas biedt en wellicht de spaghetti spruitstukken voor een betere flow van de uitlaatgassen.

Al het andere doet verder niks.
 
Logged Logged  
 
Remember that the Fiero project was a design "exercise," viewed as an interesting project or "busy work" by the designers. When the project WAS scheduled for production, it was canceled 3 times. When the 4th go-ahead was given, the designers weren't about to risk embarrassment and another termination of the project by pointing out "glossed-over" designs. These people are all gone now, so their strategy worked for them...sort-of...in the short run...but may the "Ghost of Fieros Past" haunt them!
  The administrator has disabled public write access.
#19157
my_fiero (User)
Expert Boarder
Posts: 296
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Years, 5 Months ago Karma: 9  
Kun je zelf zien of de EGR in de prom aan of uit staat?
met bv WinALDL
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#19230
Raz50 (Admin)
Administrator
Posts: 1832
graph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Years, 4 Months ago Karma: 19  
Haal nou eerst je verloren pk's en nm's terug door onderhoud te plegen. En dat klinkt uiteraard saai, maar het is money well spent en je hebt ABSOLUUT RESULTAAT! Dus vervang je bougies (vooral achterste rij) en bougiekabels, je verdeelkap en rotor, je brandstoffilter, oliefilter met nieuwe olie, nieuwe sensoren (de ouden zijn absoluut niet meer accuraat), nieuwe TPS, nieuwe IAC, nieuwe luchtfilter etc etc etc etc....

En wanneer alles weer frisjes staat te knorren en je geniet van een soepel draaiend geheel DAN gaan kijken naar upgrades.
Dingen die werken is bijvoorbeeld wat al geschreven is over je spruitstukken en uitlaat. Je inlaat hoef je niks aan te doen, want daar hebben de mannen van Pontiac destijds al vrijwel alles uit gehaald voor je. Af fabriek laten dus. Ook het chippen van een origineel blok is vrijwel zinloos. Ook daar is af fabriek tijd aan besteed. Wil je echt meer performance dan dit dan zit je al gauw tegen een ander blok aan te kijken, want dit blok is af fabriek al heel wat uit gehaald.

Hou er ook rekening mee dat de Fiero nooit bedoeld is als een snelle auto! Hij was bedoeld als woon-werk auto die wat zuiniger reed voor die tijd met de oliecrisis.
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#19232
Koolio (User)
Fresh Boarder
Posts: 42
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male Location: Assen Birthdate: 1978-10-18
Re:Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Years, 4 Months ago Karma: 1  
Basis dingen zijn inderdaad het eerste wat ik doe. Was alleen benieuwd of er simpele zaken zijn die aangepast kunnen worden zonder hele ingrepen.
Bougies zijn besteld en kabels zijn besteld. Rotor, verdelerkap, ontsteking zijn al binnen en luchtfilter ie vandaag vervangen.

Onderhoudbeurt staat voor as vrijdag gepland.

Ik hoef ook geen race monster maar zou het jammer vinden als ik simpele pk's liet liggen. Maar dat is dan niet zo simpel bij de Fiero.
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#19268
Raz50 (Admin)
Administrator
Posts: 1832
graph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Years, 4 Months ago Karma: 19  
Ben bang van niet. Het klinkt misschien raar, maar deze V6 is al redelijk uitgeknepen wat vermogen betreft door de mannen van Pontiac destijds. Hetzelfde blok kun je ook in andere amerikanen vinden met behoorlijk wat minder pk's. Er zijn wat kleine tweaks om wat kleine restjes vermogen er uit te persen, maar dat is vaak kostbaar en heeft tevens tot gevolg dat je wat met de computer moet doen. Wil je echt serieus meer pk's ga je al bijzonder snel richting uithonen, andere nokkenas, eventueel turbo geschikt maken of in zijn geheel een ander blok.

Ik denk, tenzij je bovenstaande ziet zitten, je meer lol haalt uit het oppeppen van de rijeigenschappen. Verlagingsveren schijnen nogal een verschil te maken en zeker wanneer je alle scharnierpunten vervangt door poly ipv rubber maak je er haast een kart van.
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#19407
my_fiero (User)
Expert Boarder
Posts: 296
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Years, 4 Months ago Karma: 9  
Hier nog een foto van het poorten van de uitlaat.

Een foto zegt meer als 1000 woorden





 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#20606
MartinK (User)
Fresh Boarder
Posts: 4
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Months, 2 Weeks ago Karma: -1  
Niet alleen de uitlaatspruitstukken, maar ook de Y-pijp, waar de voorste en achterste cilinders samenkomen, is veel te krap en levert veel weerstand voor de uitlaatgassen. Dus hier eea weg zien te slijpen (of vervangen) is de moeite waard!
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#20617
Infinity (Admin)
Admin
Posts: 923
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male Birthdate: 1965-06-04
Re:Basis performance verbetering 2.8 V6 3 Months ago Karma: 6  
je zou nog sprint spruitstukken kunnen kopen, zijn wel duur als je ze nog vind, onder de 400 vind je iig niks of je moet ze zelf lassen.

De kosten voor die paar pk is mijns inziens zonde van je geld, kan je het beter investeren in een 3.4 of iets dergelijks :)
 
Logged Logged  
 
Remember that the Fiero project was a design "exercise," viewed as an interesting project or "busy work" by the designers. When the project WAS scheduled for production, it was canceled 3 times. When the 4th go-ahead was given, the designers weren't about to risk embarrassment and another termination of the project by pointing out "glossed-over" designs. These people are all gone now, so their strategy worked for them...sort-of...in the short run...but may the "Ghost of Fieros Past" haunt them!
  The administrator has disabled public write access.
Go to top