Pontiac Fiero Nederland
Welcome, Guest
Please Login or Register.    Lost Password?
Hoog stationair 2.5 1984 (1 viewing) (1) Guest
Go to bottom Favoured: 0
TOPIC: Hoog stationair 2.5 1984
#12974
Vfr800i (User)
Fresh Boarder
Posts: 10
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 0  
Ik heb een 2.5 uit 1984 die al twee jaar stil staat. van de winter gestart en liep prima , zaterdag weer gestart en naar de garage gereden (600mtr)
sindsdien loopt hij 2500 toeren en soms zelfs 3100 toeren stationair , rijd verder goed en reageerd ook goed op het gas.
Ik heb alle vacumslangen al nagekeken maar zien er nog goed uit.
Wat kan het zijn ?

Gr Bas
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#12979
Raz50 (User)
Administrator
Posts: 1832
graph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 19  
Toch een vacuumslang (je ziet gebreken makkelijk over het hoofd daarmee). Probeer te achterhalen of bepaalde vacuumslangen ergens heen gaan. Die bijvoorbeeld naar de koolstoffilter gaan heb ik afgedopt vanwege lekkage in dat systeem.

Dan de sensoren onderzoeken. Die zijn ondertussen ook in de 20 jaar oud. Ik heb alle sensoren inmiddels vervangen (lambda, temp ecu, temp sending).

Ik had ook last van hoog stationair. Was met het vervangen van vacuumslangen en het afdoppen van sommigen al minder. Na het vervangen van de sensoren liep die redelijk netjes. Vandaag is een nieuwe IAC (idle air control) klep binnen gekomen waarvan ik denk dat dit het restant gaat verbeteren. Die zit links aan de carburateur waar een stekker aan zit. Van binnen zit een pinnetje met een veer. Daar kan behoorlijk wat troep tussen komen of corroderen waardoor die niet meer voldoende regelbaar is.

Hoog stationair heeft met deze dingen te maken. Ofwel vacuum, ofwel sensoren, ofwel IAC, ofwel een combinatie daarvan.
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#12984
DJRON (User)
Gold Boarder
Posts: 532
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male GPS Location: Nieuw Amsterdam Birthdate: 1968-09-26
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 2  
Hoog stationair is in het begin normaal > bij mij dan ??
rond de 2500 toeren bij starten
na een 10 tal sec. moet hij zakken in toeren > afhankelijk van hoe koud het is

bij mij zakt hij na even wachten naar +/- 1000 toeren
en dan rij ik pas weg

wat Raz verteld klopt helemaal , mijn vraag is dus of je wel ff wacht met weg rijden ?
 
Logged Logged  
 
Last Edit: 2012/04/30 00:32 By DJRON.
 
Fiero Gek
www.VaTop.nl
wat u zelf niet wild ? doe dat ook een ander niet ?
  The administrator has disabled public write access.
#12987
Vfr800i (User)
Fresh Boarder
Posts: 10
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 0  
Heb nog niet echt met de auto gereden , maar hij heeft gister al wel een kwartiertje gelopen en was gewoon goed op tempratuur.

Ik zal die iac wel is ff na kijken en dat kolstoffilter even afdoppen.

Wordt vervolgd.
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#12997
Infinity (Admin)
Admin
Posts: 926
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male Birthdate: 1965-06-04
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 6  
Bij mij start ie ook op met 2500 toeren en daarna naar 2000, ondanks de juiste timing etc... ADL kabel erop en dan leest ie 975-1000 toeren aan.

Het kan ook gewoon aan je toerenteller liggen ;-)
 
Logged Logged  
 
Remember that the Fiero project was a design "exercise," viewed as an interesting project or "busy work" by the designers. When the project WAS scheduled for production, it was canceled 3 times. When the 4th go-ahead was given, the designers weren't about to risk embarrassment and another termination of the project by pointing out "glossed-over" designs. These people are all gone now, so their strategy worked for them...sort-of...in the short run...but may the "Ghost of Fieros Past" haunt them!
  The administrator has disabled public write access.
#12998
Raz50 (User)
Administrator
Posts: 1832
graph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 19  
IAC heb ik ondertussen vervangen en doet bij mij nu hetzelfde als wat DJRON omschrijft. Eventjes hoog stationair (choke) en dan zakt ie naar 1000 toeren om daar te blijven. Voorheen wilde die nog wel eens terug omhoog schieten...doet ie nu niet meer.

Maar onderschat ook de twee temp sensoren niet. De ecu temp sensor heeft de computer nodig bij oa stationair.
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#13001
Vfr800i (User)
Fresh Boarder
Posts: 10
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 0  
Net uitgelezen en de tps is defect code 22.
Dus die gaan we maar vervangen als de auto ooit nog op de weg komt.
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#13004
Raz50 (User)
Administrator
Posts: 1832
graph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 19  
Vfr800i wrote:
...als de auto ooit nog op de weg komt.

Kom kom :) Iets meer optimisme ;)
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#13005
DJRON (User)
Gold Boarder
Posts: 532
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male GPS Location: Nieuw Amsterdam Birthdate: 1968-09-26
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 2  
als de auto ooit nog op de weg komt.

???

hoop het wel

anders zoek ik nog donor :P
 
Logged Logged  
 
Fiero Gek
www.VaTop.nl
wat u zelf niet wild ? doe dat ook een ander niet ?
  The administrator has disabled public write access.
#13006
Vfr800i (User)
Fresh Boarder
Posts: 10
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 0  
Ga er eerst nog een paar nachtjes over slapen .
Ik heb op het moment iets teveel auto's en deze (sorry dat ik het zeg) is de minst leuke van de 5 hobby auto's.
Maar wel een met niet al te veel werk , maar ik weet nog teweinig van de pontiac af , zoals of de 2.5 geschikt is voor tuning en hoe het weggedrag is .

@djron : stuur maar een berichtje met wat je ervoor over zou hebben.
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#13007
Infinity (Admin)
Admin
Posts: 926
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male Birthdate: 1965-06-04
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 6  
weinig te tunen aan een 2.4...gooi er een V8 in :)
 
Logged Logged  
 
Remember that the Fiero project was a design "exercise," viewed as an interesting project or "busy work" by the designers. When the project WAS scheduled for production, it was canceled 3 times. When the 4th go-ahead was given, the designers weren't about to risk embarrassment and another termination of the project by pointing out "glossed-over" designs. These people are all gone now, so their strategy worked for them...sort-of...in the short run...but may the "Ghost of Fieros Past" haunt them!
  The administrator has disabled public write access.
#13014
Raz50 (User)
Administrator
Posts: 1832
graph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 19  
de 2.5 zal nooit een strepentrekker worden. Tenzij je de motor radicaal verbouwd naar een SD versie. Dat staat voor Super Duty waar de gewone 'Iron Duke' (zoals dit type motor heet tot 86) een HD (Heavy Duty) blok is. De SD is gebruikt in de circuit versie van de Indy Pace Car van de Fiero in 1984 en had boven de 200 pk. Het is hetzelfde blok als onze 2.5 maar aangepast voor race gebruik. Er zit dus wel potentie in de 2.5 maar vergt grondige aanpassing intern.

De standaard 2.5 heeft tussen de 90 en 100 pk en een koppel van tenminste 140 nm. Na 25 jaar hangt het van de gebruiks- en onderhoudshistorie en de staat van de motor af hoeveel daar van over is gebleven. Het terugbrengen van de motor in goede staat van onderhoud zorgt er voor dat je weer een hoop kracht terug krijgt. Dan zul je ook merken dat 90 pk en 140 nm koppel best aardig met het verkeer mee komt. Namelijk komt het koppel al bijzonder vroeg in. Al iets boven de 1000 toeren krijg je al een flink aandeel van het vermogen vrij. De Duke is naar mijn mening daarom ook ondergewaardeerd en onderschat. Uiteraard leg je het in een sprint af tegen de V6.

Weggedrag zelf hoef je hem ook niet op te onderschatten. De 4 cilinder heeft een enorm goede gewichtsbalans tussen voor en achter. Waar je met de 4 cilinder bij wild gedrag nog net onderstuur hebt, keer je met de V6 om. Een slalom wedstrijdje gaat niet tegen vallen, ook al voelt de besturing log aan. Dat komt doordat je achter een andere ophanging hebt als voor. De auto verlagen neemt dit gevoel al wel voor een aardig gedeelte weg. Hij gedraagt zich ook redelijk goed in bochten.

Ik ben nu ongeveer 5 jaar bezig met m'n 4 cilindertje. Er zit een sportluchtfilter in en een open uitlaat zonder bochten. Dat het een automaat is helpt ook. Regelmatig laat ik gemiddelde auto's toch wel achter bij een stoplicht. Die komen me na de 80 km/h wel weer voorbij natuurlijk, maar het eerste stuk blijf ik winnen ;)
Ook het inhalen op de snelweg tussen de 80 en 120 km/h vind ik niet tegenvallen. Ik vraag me daarom nu ook af hoeveel vermogen mijn ouwe Duke nu heeft en hoe de lijn van het vermogen loopt. Keertje op de bank zetten denk ik :)

Alles bij elkaar zie ik mijn 4 cilinder Fiero als een Harley. Hij moet geen races winnen, maar lekker rijden, nekken draaien en grommen. Genieten van het rijden :)
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#13015
Vfr800i (User)
Fresh Boarder
Posts: 10
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 0  
De auto heeft 75000 mile gelopen en zal dus nog niet op zijn .
Zo gouw de auto in de werkplaats staat gaan we een compressie en lektest doen.
Als dat allemaal inorde is gaan we de keerring van de bak vervangen en wat laswerk aan de achter schermen doen.
Als de compressieverhouding niet al tehoog is gaat er waarschijnlijk een blower of turbo op.
Maar eerst de auto van delft naar amsterdam vervoeren !
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#13016
Raz50 (User)
Administrator
Posts: 1832
graph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 19  
Vfr800i wrote:

Als de compressieverhouding niet al tehoog is gaat er waarschijnlijk een blower of turbo op.


Zuigerstangen en krukas vervangen/verstevigen...die gaan dat niet houden. Is een zwak punt van de motor.

Heel even was een pfaff turbo namelijk een optie in 1985, maar werd heel snel weer ingetrokken omdat het van de Duke een tijdbommetje maakte.
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#13017
Chris (User)
Expert Boarder
Posts: 478
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male Location: Nijmegen Birthdate: 2016-07-19
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 6  
Vfr800i wrote:

Ik heb op het moment iets teveel auto's en deze (sorry dat ik het zeg) is de minst leuke van de 5 hobby auto's.


Vloeken in de kerk!!! :laugh:
Ben dan wel benieuwd tegen welke 4 de Fiero het moet afleggen!
 
Logged Logged  
 
  The administrator has disabled public write access.
#13019
DJRON (User)
Gold Boarder
Posts: 532
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male GPS Location: Nieuw Amsterdam Birthdate: 1968-09-26
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 2  
@djron : stuur maar een berichtje met wat je ervoor over zou hebben.

weet niet wat je in gedachten heb ?
maar voor een Donor is dat niet veel

denk dat je schrikt als ik je een mail doe :laugh:
 
Logged Logged  
 
Fiero Gek
www.VaTop.nl
wat u zelf niet wild ? doe dat ook een ander niet ?
  The administrator has disabled public write access.
#13021
Vfr800i (User)
Fresh Boarder
Posts: 10
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years, 1 Month ago Karma: 0  
De hobby auto's zijn :
VW kever , getuned 90Pk
VW buggy , met porsche 944 onderstel en een 2.0 type4 met 120 PK
Volvo 850 T5
Mercedes 230 coupe uit 1972 waar we een v8 in gaan hangen.

Dus genoeg tedoen , mocht de fiero echt heel leuk rijden zou hij inplaats van de mercedes komen.

Gr bas
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#13396
lorre (User)
Fresh Boarder
Posts: 9
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years ago Karma: 1  
Dit is normaal als de computer stroomloos is geweest. Ga met de fiero rijden als hij warm is loopt hij weer normaal, dan is de computer weer ingeleerd
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#13401
DJRON (User)
Gold Boarder
Posts: 532
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Gender: Male GPS Location: Nieuw Amsterdam Birthdate: 1968-09-26
Re:Hoog stationair 2.5 1984 7 Years ago Karma: 2  
????
 
Logged Logged  
 
Fiero Gek
www.VaTop.nl
wat u zelf niet wild ? doe dat ook een ander niet ?
  The administrator has disabled public write access.
Go to top